Les 3 You Tube + Google Adwords

Les 3 You Tube & Google Adwords
1 / 26
volgende
Slide 1: Tekstslide
Praktische economie

In deze les zitten 26 slides, met interactieve quizzen, tekstslides en 2 videos.

Onderdelen in deze les

Les 3 You Tube & Google Adwords

Slide 1 - Tekstslide

You Tube
  • De kracht van you Tube
  • Aanmaken You tube kanaal
  • Uploaden video
  • Extra opties You Tube
  • Statistieken You Tube
  • Wat zijn Adwords en + juiste zoekwoorden en kosten 

Slide 2 - Tekstslide

Slide 3 - Tekstslide

Bij de pull strategie komt de informatie vanuit de onderneming naar de consument.
A
Juist
B
Onjuist

Slide 4 - Quizvraag

Welke van onderstaande is GEEN voordeel van social media als PR instrument.
A
Verhoogt jouw imago
B
Jouw volgers kunnen informatie delen met anderen
C
Het contact met de doelgroep is moeilijker te onderhouden
D
De informatie is veel relevanter

Slide 5 - Quizvraag

Facebook targeting is mogelijk op basis van:
A
Demografische gegevens
B
Gedrag
C
Interesses
D
Alle genoemde opties

Slide 6 - Quizvraag

Een Facebook advertentie mag niet meer dan 50% uit tekst bestaan
A
Juist
B
Onjuist

Slide 7 - Quizvraag

De kracht van YouTube
YouTube is het platform voor Viral Marketing. Als een filmpje de moeite waard is om te delen, kan dit via YouTube in korte tijd gebeuren.
3 aspecten waaraan een filmpje moet voldoen om "viraal" te gaan:
1. Unexpectedness: het                   onverwachte/verassings-             aspect.
2. Tastemakers: als een                     "influencer" het filmpje deelt.
3. Participation: deelname/              gebruik van het filmpje door        anderen.

Slide 8 - Tekstslide

Slide 9 - Video

Aanmaken van een YouTube kanaal
  • Klik rechtsboven op de foto   van je account en selecteer   "kanaal maken".
  • Geef de kanaal een naam   en kies een categorie.
  • Personaliseren/                       vormgeving van je kanaal. 

Slide 10 - Tekstslide

Het belangrijkste wat je kunt personaliseren aan je kanaal:
  • Gebruikersfoto
  • Omslagfoto/ banner

Ga met je muis rechtsboven op je banner en klik op "links" vul hier je blog, Facebook en Twitter in.

Slide 11 - Tekstslide

Slide 12 - Video

Uploaden van een video:
a. Upload je video naar je YouTube             kanaal:
     1. Ga naar www.youtube.com en                 klik op de uploaden-button                     naast de zoekbalk.

    2. Stel eerst de privacy in op                        "Privé" en klik daarna op de pijl               om op je PC het videobestand te          kunnen selecteren.

Slide 13 - Tekstslide

b. Deel de juiste informatie: Basis-             informatie.

Toelichting aanwijzers:
1. Basisgegevens video
2. Basisinformatie/ geavanceerde             instellingen
3. Titel
4. Beschrijving
5. Labels

6. Privacy instellingen (openbaar,               verborgen, privé)
7. Categorie
8. Videominiaturen

Slide 14 - Tekstslide

c. Deel de juiste informatie:                           Geavanceerde instellingen.

Toelichting aanwijzers:
1. Reacties
2. Licentie en rechteneigendom
     A. Standaard YouTube licentie
     B. Creative Commons
3. Distributie-opties
4. Leeftijdsbeperkingen
5. Videolocatie

6. Opnamedatum
7. Videostatistieken

Slide 15 - Tekstslide

Extra opties van YouTube:
Aantekeningen toevoegen.

Toelichting aanwijzers:
1. Annotatie toevoegen
2. Als je bij aanwijzer 3 al tekst hebt         ingevoerd, slaat YouTube                           automatisch je annotatie op en             kun je hier al eerder gemaakte               annotaties selecteren en                           bewerken.
3. Tekstruimte (call-to-action)
4. Instellen start- en eindtijd                         annotatie
5. Link

Slide 16 - Tekstslide

Statistieken in YouTube
YouTube biedt jou als kanaalbeheerder erg veel inzage in statistieken. De belangrijkste gegevens die je uit het analytics-rapport kunt halen zijn (videobeheer -> analytics):
  • Het aantal weergaven
  • Leeftijd en geslacht van de kijker (demografie)
  • Afspeellocatie
  • Verkeersbronnen
  • Apparaten
  • Kijkersloyaliteit

Slide 17 - Tekstslide

  • Het aantal weergaven= het aantal    keer dat je video bekeken is, hoe      lang je video's bekeken zijn en          wanneer je video's bekeken zijn.

A. Basisgegevens= hoe vaak jou                  video in totaal bekeken zijn.
B. Basisstatistieken= hoe vaak je                video tijdens de ingestelde                      tijdsperiode bekeken zijn en                    hoeveel minuten er naar jouw 
    video's op jouw kanaal gekeken is.
C. Grafiek= visuele weergave van het       aantal kijkers binnen de inge-                 stelde periode.
D. Andere weergave grafiek= optie             andere weergave grafiek.
E. Grafiek-slider= door de schuifbalk         te verschuiven kun je de grafiek             vertonen voor een andere                         tijdsperiode.

Slide 18 - Tekstslide

  • Demografie= wie naar je video's hebben gekeken op basis van geslacht en leeftijd.

  • Afspeellocaties van de video's= waar op internet je video's bekeken worden.

  • Verkeersbronnen= hoe zijn de kijkers bij jouw video's gekomen.
  • Apparaten= op welke apparaten zijn jouw video's afgespeeld (smartphones, tv's, IPod, laptops enz.)

  • Kijkersloyaliteit= hoeveel minuten er in totaal naar je video's is gekeken, hoe lang de gemiddelde kijker je video bekijkt en hoeveel % er gemiddeld van je video is bekeken.

Slide 19 - Tekstslide

Wat zijn Adwords?
Adwords= advertentiewoorden. Als bedrijf betaal je voor een aantal Adwords, zodat jouw resultaat bovenaan in de advertentieruimte komt te staan als mensen zoeken op deze woorden.

Google gesponsorde resultaten: een bedrijf betaalt om hierop gevonden te worden.
CPC betalingssysteem= Cost per click. Adverteerder betaalt pas aan Google op het moment dat iemand daadwerkelijk op de avertentie klikt.

Slide 20 - Tekstslide

Voordelen gebruik Adwords:
  1. Je staat bovenaan de meest gebruikte site op het gebied van zoeken.
  2. Relevante resultaten.
  3. Flexibel budget.
  4. Google biedt veel data, goed kunnen inschatten gewenste effect van je campagne.
  5. Volledige integratie met Google Analytics. 
Nadelen Adwords:
  1. Je betaalt voor te algemene zoektermen, waardoor je budget verdampt vanwege de vele kliks die niet belangrijk blijken te zijn.
  2. Als je budget op is, verschijn je niet meer in de gesponsorde zoekresultaten van Google.
  3. Bij flinke concurrentie, worden Adwords erg duur.

Slide 21 - Tekstslide

2 hulpmiddelen van Google:
  1. Nieuwe ideeën voor zoekwoorden: dit hulpmiddel biedt je de mogelijkheid om te bepalen welke zoekwoorden jij voor de campagne kunt gebruiken.
   2. Verkeersschattingen: dit             hulpmiddel kan de                           prestaties van de door jou            gekozen zoekwoorden                  zien en je kunt zelf een                  CPC bod uitbrengen.                      Daarna krijg je de gemid-           delde kosten en de presta-          ties van de zoekwoorden.

Slide 22 - Tekstslide

Nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken, geeft je inzicht waar voor jou goede zoekwoorden kunnen zijn.

Dit kan alleen als je een Adword-account hebt:
1. Ga naar                                                                http://adwords.google.com en klik      op hulpprogramma's ->                              zoekwoordplanner -> nieuwe zoek-
    woorden zoeken met woordgroep,      website of categorie.
2. Vul de benodigde gegevens in.
3. Targeting: richt je advertentie op           de juiste doelgroep.
4. Klik op ideeën opvragen om                    overzicht te zien van advertentie-        groepen.
5. Zoekwoorden toevoegen aan                Adwords plan.
6. Een bod stellen (kost Adword).

Slide 23 - Tekstslide

Uitrekenen kosten en aantal kliks:
  • Uitrekenen maximum aantal kliks= je betaalt als er daadwerkelijk op je advertentie wordt geklikt.

Voorbeeld:
De eigenaar van de pizzeria in Harderwijk heeft een max. budget van  awg. 1.500. Het gem. CPC tarief is awg. 1,38. Hij kan in totaal 1.500/1,38= 1.086 klikken krijgen op zijn advertentie. ALs het budget op is zal de advertentie ook niet meer verschijnen als gesponsord resultaat in de zoekresultaten.
  • Uitrekenen maximale looptijd advertentie= Google schat hoeveel kliks je per dag kan verwachten en tegen welk tarief. Hierop geeft Google ook aan wat het dagbudget zou moeten zijn

Voorbeeld:
Totale advertentiebudget van de eigenaar van de pizzeria in Harderwijk is awg. 1.500. Het dagbudget staat vermeld onder de kolom kosten en is awg. 52,90. Dat betekent dat de advertentie 1.500/52,90 = 28 dagen actief zal zijn.

Slide 24 - Tekstslide

Tips en trucs optimaliseren campagne
1. Gebruik niet te brede zoektermen.
2. Gebruik het hulpmiddel "ideeën             voor zoekwoorden".
3. Denk aan je geografisch gebied.
4. Opzetten van de campagne en er         dan niet naar omkijken.

Slide 25 - Tekstslide

Opdracht 24, 25 & 26 van de reader

Slide 26 - Tekstslide