Wat is LessonUp
Lesbibliotheek
Kanalen
aiToolsTab
Inloggen
Start gratis
‹
Terug naar zoeken
Markten formatieve evaluatie, deel 2
Hoeveel bedraagt de maximale winst?
Maximale winst bij MO = MK, q = 25, P op vraaglijn => P = € 50. Omzet 50 x 25 = 1250. GTK = € 25. TK = 25 x 25 = 625. Winst = 1250 - 625 = 625.<div>Winst 50 - 25 = € 25 winst per product. TW = 25 x 25 = € 625</div>
1 / 26
volgende
Slide 1:
Tekstslide
Economie
Middelbare school
havo
Leerjaar 4
In deze les zitten
26 slides
, met
interactieve quizzen
en
tekstslides
.
Start les
Bewaar
Deel
Printen
Dit is niet oké
Onderdelen in deze les
Hoeveel bedraagt de maximale winst?
Maximale winst bij MO = MK, q = 25, P op vraaglijn => P = € 50. Omzet 50 x 25 = 1250. GTK = € 25. TK = 25 x 25 = 625. Winst = 1250 - 625 = 625.<div>Winst 50 - 25 = € 25 winst per product. TW = 25 x 25 = € 625</div>
Slide 1 - Tekstslide
Stappenplan omzet en winst
Je kiest eerst jouw leerdoel voor deze les:
Ik kan het stappenplan opschrijven
Ik kan het stappenplan toepassen in een bekende opgave
Ik kan het stappenplan toepassen in een toets-opgave
Ik maak de hele toets-opgave goed door het stappenplan toe te passen
Slide 2 - Tekstslide
Kies je leerdoel voor deze les
(stappenplan omzet & winst berekenen)
A
Ik kan het stappenplan opschrijven
B
Ik kan het stappenplan toepassen
C
Ik kan het stappenplan toepassen in toets
D
Ik maak de hele toetsopgave goed
Slide 3 - Quizvraag
Omzet en winst berekenen
Open een whiteboard via https://whiteboard.fi code:
x9ye8
Schrijf het stappenplan op en/of maak de bekende opgave of de toets-opgave
Check je antwoorden
Slide 4 - Tekstslide
Het doel is maximale winst. Hoeveel is de omzet? Hoeveel is de winst?<div>Het doel is break even. Hoeveel is de omzet? Hoeveel is de winst?</div>
Maximale winst bij MO = MK, q = 8, P op vraaglijn => P = € 400. Omzet 400 x 8 = 3200. GTK = € 310. TK = 310 x 8 = 2480. Winst = 3200 - 2480 = 720.<div>Winst 400 - 310 = € 90 winst per product. TW = 90 x 8 = € 720</div><div>Break even bij GO = GTK, q = 14, P op vraaglijn => P = € 250. Omzet 250 x 14 = 3500. GTK = € 250. TK = 250 x 14 = 3500. Winst = 3500 - 3500 = 0.</div><div>Winst 400 - 310 = € 90 winst per product. TW = 90 x 8 = € 720<br><div><div><br></div></div></div>
Slide 5 - Tekstslide
MO, MK, GTK, P => per stuk, in euro's. Bereken:
De maximale winst van de individuele aanbieder
Welke omzet en kosten de winst heeft wanneer de winst maximaal is
MO, MK, GTK, P => per stuk, in euro's. Bereken:
De maximale winst van de individuele aanbieder
De omzet en kosten van de aanbieder, wanneer de winst maximaal is. Motiveer of je antwoorden logisch zijn.
Slide 6 - Tekstslide
Stappenplan omzet & winst
Kies
snijpunt:
MO = MK (max winst) of GO = GTK (break even)
Lees de
productieomvang
(q) af
Lees de
prijs
(p) af bij die q, op de P/GO lijn
Lees de
gemiddelde totale kosten
af bij die q, op de GTK lijn
Bereken de
omzet
: p x q
Bereken de
totale kosten
: gtk x q
Bereken de
winst
: omzet - totale kosten
of
(p-gtk) x q
Slide 7 - Tekstslide
MO, MK, GTK, P => per stuk, in euro's. Bereken:
De maximale winst van de individuele aanbieder
Welke omzet en kosten de winst heeft wanneer de winst maximaal is
MO, MK, GTK, P => per stuk, in euro's. Bereken:
De maximale winst van de individuele aanbieder
De omzet en kosten van de aanbieder, wanneer de winst maximaal is. Motiveer of je antwoorden logisch zijn.
Slide 8 - Tekstslide
Slide 9 - Tekstslide
Het doel is maximale winst. Hoeveel is de omzet? Hoeveel is de winst?<div>Het doel is break even. Hoeveel is de omzet? Hoeveel is de winst?</div>
Maximale winst bij MO = MK, q = 8, P op vraaglijn => P = € 400. Omzet 400 x 8 = 3200. GTK = € 310. TK = 310 x 8 = 2480. Winst = 3200 - 2480 = 720.<div>Winst 400 - 310 = € 90 winst per product. TW = 90 x 8 = € 720</div><div>Break even bij GO = GTK, q = 14, P op vraaglijn => P = € 250. Omzet 250 x 14 = 3500. GTK = € 250. TK = 250 x 14 = 3500. Winst = 3500 - 3500 = 0.</div><div>Winst 400 - 310 = € 90 winst per product. TW = 90 x 8 = € 720<br><div><div><br></div></div></div>
Slide 10 - Tekstslide
Break even betekent winst = 0 (geen winst / geen verlies).<div>Klopt.</div>
Slide 11 - Tekstslide
Slide 12 - Tekstslide
De omzet = 3600 is hoger dan bij maximale winst (daar was omzet 3500)<div>Klopt dat deze (met doel maximale omzet) hoger is.</div>
Slide 13 - Tekstslide
Slide 14 - Tekstslide
Wat was jouw leerdoel?
A
Ik kan het stappenplan opschrijven
B
Ik kan het stappenplan toepassen
C
Ik kan het stappenplan toepassen in toets
D
Ik maak de hele toetsopgave goed
Slide 15 - Quizvraag
Heb je jouw leerdoel gehaald?
A
Ja
B
Nee
C
Bijna wel
D
Nog niet
Slide 16 - Quizvraag
Ik vond het fijn om mijn eigen leerdoel te kunnen kiezen
A
Ja
B
Nee
C
Beetje wel
D
Maakt mij niet uit
Slide 17 - Quizvraag
Ik vond het fijn met klasgenoten te overleggen
A
Ja
B
Nee
C
Beetje wel
D
Maakt mij niet uit
Slide 18 - Quizvraag
Ik vond het fijn om vragen aan de docent te stellen
A
Ja
B
Nee
C
Beetje wel
D
Maakt mij niet uit
Slide 19 - Quizvraag
Door de lessen met het stappenplan ben ik de stof beter gaan begrijpen
A
Ja
B
Nee
C
Het meeste wel
D
Nog niet zo erg
Slide 20 - Quizvraag
Door de lessen met het stappenplan haal ik een beter cijfer voor mijn toets
A
Ja
B
Nee
C
Waarschijnlijk wel
D
Waarschijnlijk niet
Slide 21 - Quizvraag
Ik heb vooral iets geleerd van:
A
Stappenplan toepassen in een opgave
B
Feedback van klasgenoten
C
Feedback van de docent
D
Ik heb niet veel geleerd
Slide 22 - Quizvraag
Wat wordt jouw volgende stap?
Slide 23 - Open vraag
Stappenplan maximale winst
Kies het
snijpunt
dat je zoekt => snijpunt: MO = MK
Lees de
productieomvang
(q) af
Lees de
prijs
af bij die q, op de P/GO lijn
Lees de
gemiddelde totale kosten
af bij die q, op de GTK lijn
Bereken de
omzet
: p x q
Bereken de
totale kosten
: gtk x q
Bereken de
winst
: omzet - totale kosten
of
(p-gtk) x q
Slide 24 - Tekstslide
Stappenplan break even
Kies het
snijpunt
dat je zoekt => snijpunt: GO = GTK
Lees de
productieomvang
(q) af
Lees de
prijs
af bij die q, op de P/GO lijn
Lees de
gemiddelde totale kosten
af bij die q, op de GTK lijn
Bereken de
omzet
: p x q
Bereken de
totale kosten
: gtk x q
Bereken de
winst
: omzet - totale kosten
of
(p-gtk) x q
Slide 25 - Tekstslide
Stappenplan maximale omzet
Kies het
snijpunt
dat je zoekt => snijpunt: MO = 0
Lees de
productieomvang
(q) af
Lees de
prijs
af bij die q, op de P/GO lijn
Lees de
gemiddelde totale kosten
af bij die q, op de GTK lijn
Bereken de
omzet
: p x q
Bereken de
totale kosten
: gtk x q
Bereken de
winst
: omzet - totale kosten
of
(p-gtk) x q
Slide 26 - Tekstslide
Meer lessen zoals deze
6.3 - Op de markt
Juli 2025
-
17 slides
Economie
Middelbare school
vmbo t
Leerjaar 3
leerjaar 4 Economie Hst 3 les 1
September 2022
-
10 slides
Economie
Middelbare school
vmbo b
Leerjaar 4
leerjaar 4 Economie Hst 3 paragraaf 2
November 2022
-
11 slides
Economie
Middelbare school
vmbo b
Leerjaar 4
leerjaar 3 hst 5 les 2
Maart 2020
-
14 slides
Economie
Middelbare school
vmbo b
Leerjaar 3
3.2 Winst of verlies?
Oktober 2018
-
39 slides
Economie
Middelbare school
vmbo k
Leerjaar 4
Eieren voor je geld
Leerjaar 4 Economie Hst 3 les 2
September 2022
-
11 slides
Economie
Middelbare school
vmbo b
Leerjaar 4
Commercieel H4 | Hoe bepaal je de prijs van artikelen? deel 1
April 2026
-
19 slides
Economie & Ondernemen
Middelbare school
vmbo b
Leerjaar 3
Leerjaar 4 Economie hst 3 Quizzz
September 2022
-
15 slides
Economie
Middelbare school
vmbo b
Leerjaar 4