Markten formatieve evaluatie, deel 2

Hoeveel bedraagt de maximale winst?
Maximale winst bij MO = MK, q = 25, P op vraaglijn =&gt; P = € 50. Omzet 50 x 25 = 1250. GTK = € 25. TK = 25 x 25 = 625. Winst = 1250 - 625 = 625.<div>Winst 50 - 25 = € 25 winst per product. TW = 25 x 25 = € 625</div>
1 / 26
volgende
Slide 1: Tekstslide
EconomieMiddelbare schoolhavoLeerjaar 4

In deze les zitten 26 slides, met interactieve quizzen en tekstslides.

Dit is niet oké

Onderdelen in deze les

Hoeveel bedraagt de maximale winst?
Maximale winst bij MO = MK, q = 25, P op vraaglijn =&gt; P = € 50. Omzet 50 x 25 = 1250. GTK = € 25. TK = 25 x 25 = 625. Winst = 1250 - 625 = 625.<div>Winst 50 - 25 = € 25 winst per product. TW = 25 x 25 = € 625</div>

Slide 1 - Tekstslide

Stappenplan omzet en winst
Je kiest eerst jouw leerdoel voor deze les:
  • Ik kan het stappenplan opschrijven
  • Ik kan het stappenplan toepassen in een bekende opgave
  • Ik kan het stappenplan toepassen in een toets-opgave
  • Ik maak de hele toets-opgave goed door het stappenplan toe te passen

Slide 2 - Tekstslide

Kies je leerdoel voor deze les
(stappenplan omzet & winst berekenen)
A
Ik kan het stappenplan opschrijven
B
Ik kan het stappenplan toepassen
C
Ik kan het stappenplan toepassen in toets
D
Ik maak de hele toetsopgave goed

Slide 3 - Quizvraag

Omzet en winst berekenen
  • Open een whiteboard via https://whiteboard.fi code: x9ye8
  • Schrijf het stappenplan op en/of maak de bekende opgave of de toets-opgave
  • Check je antwoorden

Slide 4 - Tekstslide

Het doel is maximale winst. Hoeveel is de omzet? Hoeveel is de winst?<div>Het doel is break even. Hoeveel is de omzet? Hoeveel is de winst?</div>
Maximale winst bij MO = MK, q = 8, P op vraaglijn =&gt; P = € 400. Omzet 400 x 8 = 3200. GTK = € 310. TK = 310 x 8 = 2480. Winst = 3200 - 2480 = 720.<div>Winst 400 - 310 = € 90 winst per product. TW = 90 x 8 = € 720</div><div>Break even bij GO = GTK, q = 14, P op vraaglijn =&gt; P = € 250. Omzet 250 x 14 = 3500. GTK = € 250. TK = 250 x 14 = 3500. Winst = 3500 - 3500 = 0.</div><div>Winst 400 - 310 = € 90 winst per product. TW = 90 x 8 = € 720<br><div><div><br></div></div></div>

Slide 5 - Tekstslide


MO, MK, GTK, P => per stuk, in euro's. Bereken:
  1. De maximale winst van de individuele aanbieder
  2. Welke omzet en kosten de winst heeft wanneer de winst maximaal is

MO, MK, GTK, P => per stuk, in euro's. Bereken:
  1. De maximale winst van de individuele aanbieder
  2. De omzet en kosten van de aanbieder, wanneer de winst maximaal is. Motiveer of je antwoorden logisch zijn.

Slide 6 - Tekstslide

Stappenplan omzet & winst
  • Kies snijpunt: MO = MK (max winst) of GO = GTK (break even)
  • Lees de productieomvang (q) af
  • Lees de prijs (p) af bij die q, op de P/GO lijn
  • Lees de gemiddelde totale kosten af bij die q, op de GTK lijn
  • Bereken de omzet: p x q
  • Bereken de totale kosten: gtk x q
  • Bereken de winst: omzet - totale kosten of (p-gtk) x q

Slide 7 - Tekstslide


MO, MK, GTK, P => per stuk, in euro's. Bereken:
  1. De maximale winst van de individuele aanbieder
  2. Welke omzet en kosten de winst heeft wanneer de winst maximaal is

MO, MK, GTK, P => per stuk, in euro's. Bereken:
  1. De maximale winst van de individuele aanbieder
  2. De omzet en kosten van de aanbieder, wanneer de winst maximaal is. Motiveer of je antwoorden logisch zijn.

Slide 8 - Tekstslide

Slide 9 - Tekstslide

Het doel is maximale winst. Hoeveel is de omzet? Hoeveel is de winst?<div>Het doel is break even. Hoeveel is de omzet? Hoeveel is de winst?</div>
Maximale winst bij MO = MK, q = 8, P op vraaglijn =&gt; P = € 400. Omzet 400 x 8 = 3200. GTK = € 310. TK = 310 x 8 = 2480. Winst = 3200 - 2480 = 720.<div>Winst 400 - 310 = € 90 winst per product. TW = 90 x 8 = € 720</div><div>Break even bij GO = GTK, q = 14, P op vraaglijn =&gt; P = € 250. Omzet 250 x 14 = 3500. GTK = € 250. TK = 250 x 14 = 3500. Winst = 3500 - 3500 = 0.</div><div>Winst 400 - 310 = € 90 winst per product. TW = 90 x 8 = € 720<br><div><div><br></div></div></div>

Slide 10 - Tekstslide

Break even betekent winst&nbsp; = 0 (geen winst / geen verlies).<div>Klopt.</div>

Slide 11 - Tekstslide

Slide 12 - Tekstslide

De omzet = 3600 is hoger dan bij maximale winst (daar was omzet 3500)<div>Klopt dat deze (met doel maximale omzet) hoger is.</div>

Slide 13 - Tekstslide

Slide 14 - Tekstslide

Wat was jouw leerdoel?
A
Ik kan het stappenplan opschrijven
B
Ik kan het stappenplan toepassen
C
Ik kan het stappenplan toepassen in toets
D
Ik maak de hele toetsopgave goed

Slide 15 - Quizvraag

Heb je jouw leerdoel gehaald?
A
Ja
B
Nee
C
Bijna wel
D
Nog niet

Slide 16 - Quizvraag

Ik vond het fijn om mijn eigen leerdoel te kunnen kiezen
A
Ja
B
Nee
C
Beetje wel
D
Maakt mij niet uit

Slide 17 - Quizvraag

Ik vond het fijn met klasgenoten te overleggen
A
Ja
B
Nee
C
Beetje wel
D
Maakt mij niet uit

Slide 18 - Quizvraag

Ik vond het fijn om vragen aan de docent te stellen
A
Ja
B
Nee
C
Beetje wel
D
Maakt mij niet uit

Slide 19 - Quizvraag

Door de lessen met het stappenplan ben ik de stof beter gaan begrijpen
A
Ja
B
Nee
C
Het meeste wel
D
Nog niet zo erg

Slide 20 - Quizvraag

Door de lessen met het stappenplan haal ik een beter cijfer voor mijn toets
A
Ja
B
Nee
C
Waarschijnlijk wel
D
Waarschijnlijk niet

Slide 21 - Quizvraag

Ik heb vooral iets geleerd van:
A
Stappenplan toepassen in een opgave
B
Feedback van klasgenoten
C
Feedback van de docent
D
Ik heb niet veel geleerd

Slide 22 - Quizvraag

Wat wordt jouw volgende stap?

Slide 23 - Open vraag

Stappenplan maximale winst
  • Kies het snijpunt dat je zoekt => snijpunt: MO = MK
  • Lees de productieomvang (q) af
  • Lees de prijs af bij die q, op de P/GO lijn
  • Lees de gemiddelde totale kosten af bij die q, op de GTK lijn
  • Bereken de omzet: p x q
  • Bereken de totale kosten: gtk x q
  • Bereken de winst: omzet - totale kosten of (p-gtk) x q

Slide 24 - Tekstslide

Stappenplan break even
  • Kies het snijpunt dat je zoekt => snijpunt: GO = GTK
  • Lees de productieomvang (q) af
  • Lees de prijs af bij die q, op de P/GO lijn
  • Lees de gemiddelde totale kosten af bij die q, op de GTK lijn
  • Bereken de omzet: p x q
  • Bereken de totale kosten: gtk x q
  • Bereken de winst: omzet - totale kosten of (p-gtk) x q

Slide 25 - Tekstslide

Stappenplan maximale omzet
  • Kies het snijpunt dat je zoekt => snijpunt: MO = 0
  • Lees de productieomvang (q) af
  • Lees de prijs af bij die q, op de P/GO lijn
  • Lees de gemiddelde totale kosten af bij die q, op de GTK lijn
  • Bereken de omzet: p x q
  • Bereken de totale kosten: gtk x q
  • Bereken de winst: omzet - totale kosten of (p-gtk) x q

Slide 26 - Tekstslide